הרשמה   שכחתי סיסמה כניסת משתמש
>>מאמר

עמוד ראשי | אודות | מי אנחנו | הדגמה | צור קשר | קישורים | אבטחת מידע | הרשמה

 

www.Do4u.co.il

קידום, שיווק ובניית אתרי קונספט מקצועיים.

רשימות תפוצה בדואר אלקטרוני וב-SMS, מחלקת קריאייטיב, גראפיקה, רישום במנועי חיפוש, קמפיין שיווק ב-YNET, WALLA, ONE...

מאמרים נוספים

קיימים מספר כלים מקצועיים המספקים למנהל את המידע אודות התמונה הפיננסית של הארגון...

 

 

 

תוכנה לניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים המזומנים לבית

 

 

לתכנן נכון ולחסוך הון 

 

לא אחת, ניהול תזרים המזומנים עולה על שרטון, אם בגלל אופטימיות יתר ואם בגלל חוסר מתן חשיבות לניהול התזרים. כיצד לעשות זאת נכון.

 

מאת אורי דהן.

 

"ניהול הוא מצב מתמשך של קבלת החלטות בתנאי אי וודאות". אמירה זו מתבטאת יותר מכל בניהול תזרים המזומנים.

בעלי עסקים ומנהלי עסקים מכירים טוב את המונח תזרים מזומנים עקב התעסקותם היומיומית בניהולו. לא אחת נקלעים העסקים למשברים של תזרים מזומנים הנובעים מאי ניהול התזרים בצורה נכונה.

 

מניתוח קשיים תזרימיים בדיעבד, עולה לא אחת כי ניהול התזרים עלה שרטון, עקב אי הסתכלות נכונה קדימה (על פני ציר הזמן), הנובעת מאופטימיות יתר או מאי מתן משקל נכון לחשיבות הניהול הנכון של תזרים המזומנים.

תזרים המזומנים משמש את העסק ככלי תכנוני פנימי, אך גם ככלי בקרה לצרכים עצמיים ולצורכי הצגה בפני גופים המעורבים בפעילות העסקית של העסק, כגון בנקים, שותפים, משקיעים פוטנציאליים וכד'.

 

במאמר זה נדון בחשיבות ניהול נכון של תזרים המזומנים, במיומנויות ובכלים הנדרשים לניהול מקצועי של תזרים המזומנים, בדגשים לניהול נכון של תזרים המזומנים כנוהל עבודה תפעולי פיננסי ובזהירות הנדרשת בהצגת תזרים המזומנים בפני גופים הקשורים בפעילות העסקית של העסק (בנקים, שותפים, משקיעים וכד'). לבסוף יינתנו מספר טיפים לניהול תזרים המזומנים והצגתו בפני גופים קשורים לעסק.

 

מהו תזרים המזומנים ?

 

תזרים המזומנים הוא "השורה התחתונה" של מכלול הפעילות העסקית. כל ההתרחשויות בעסק וכל הפעולות שנעשות בעסק, המצליחות והפחות מצליחות, מתנקזות ומקבלות ביטוי סופי בתזרים המזומנים של העסק.

עסק שתזרים המזומנים שלו אינו טוב עשוי למצוא עצמו ללא יכולת לרכוש סחורה מספקים, ללא יכולות לשלם לעובדים וכד' ולכן למעשה להפסיק את פעילותו. תזרים מזומנים רע עשוי לאיים על המשך קיום העסק ואילו תזרים מזומנים טוב מאפשר המשך קיום העסק והמשך פעולות פיתוח וצמיחה לעסק. כל בעל עסק מכיר עובדה זו מחיי היום יום שלו.

העסק מממן את פעילותו ממספר מקורות הכוללים לרוב את הבנקים והספקים. במקרים אחרים מימון הפעילות מערב גופים נוספים כגון חברות מימון, חברות פקטורינג ועוד. מאידך העסק מקבל תקבולים מלקוחות. ברמת ההגדרה, מלאכת התזרים היא לגשר בין התשלומים לתקבולים על פני ציר הזמן ולוודא אי חריגות בתזרים מעבר לאלו שהעסק יכול לממן.


מיומנויות נדרשות לניהול תזרים המזומנים

 

המיומנות הנדרשת לניהול תזרים מזומנים יכולה להירכש מניסיון אישי או ע"י איש מקצוע והיא כוללת מספר מישורים:

•  הבנה כללית בניהול ספרי החשבונות של החברה (אם כי לא נדרשת הכשרה מקצועית כמנהל חשבונות).
•  יכולת שימוש בסיסית בכלי מיחשוב כגון גיליון אלקטרוני (אקסל, לוטוס, קווטרו וכד') ויכולת עבודה באינטרנט לשם קשר עם הבנקים עימם עובדים והורדת מידע חיוני אחר.
•  הבנה יסודית ומעמיקה של מבנה הפעילות הפיננסית של העסק אותו אתה מנהל.
•  הכרת הענף בו פעיל העסק ותנאי האשראי הנהוגים בו.
•  יכולת תקשורת טובה עם ספקים, לקוחות ובנקים לצורך פתרון "משברים".
•  יכולת לספק תחזיות תזרימיות לגופים הנ"ל.


דגשים לניהול נכון של תזרים המזומנים

 

כדי לבנות תזרים מזומנים ככלי תפעולי פיננסי שישמש את העסק ויסייע לו במניעת טעויות תזרימיות, על ניהול תזרים המזומנים להיבנות בצורה מודולארית הכוללת את רכיבי ההכנסות וההוצאות השונים של העסק.

יש לבנות את התזרים כך שקבוצות רכיבי ההכנסות השונות וקבוצות ההוצאות השונות יקבלו ביטוי נפרד ולאחר מכן למזג אותן.

כך למשל, עסק קבלני שמקורות ההכנסה שלו נובעות מקבוצות לקוחות שונים הכוללות גופים ציבוריים ולקוחות פרטיים הנבדלים זה מזה בתנאי התשלום, ברמת הסיכון של קבלת התשלום וכד', טוב יעשה אם ינהל את צפי התקבולים של שתי קבוצות אלו בנפרד ולאחר מכן ימזג את צפי התקבולים של שתי קבוצות אלו לצפי תקבולים כולל.

במקביל טוב יעשה העסק אם יגדיר ויבנה קבוצות שונות של הוצאות: הוצאות שוטפות כגון שכר והוצאות קבועות אחרות, הוצאות פרוייקטים (ניתן גם לנהל הוצאות לכל פרוייקט בנפרד, בכפוף לרמת המורכבות של התזרים) וכד'. במקרים אחרים, ניתן גם להפריד את ההוצאות לפי סוג אמצעי התשלום (שקים, כרטיסי אשראי, העברות בנקאיות ומזומן). לבסוף יש לאחד את ההוצאות למבנה הוצאות כולל של מכלול הקבוצות שהוגדרו.

לבסוף מובן כי יש לנהל את תזרים המזומנים על ציר הזמן, כלומר לאחד את ניהול קבוצות ההוצאות וההכנסות על פני ציר הזמן, רצוי לבצע זאת ברמה יומיומית ולאחר מכן לקבץ את התזרים לרמה שבועית או חודשית בהתאם לאופי והיקפי הפעילות של העסק.


טיפים לבניית תזרים

 

כאמור תזרים המזומנים נדרש לכמה מטרות ולא רק לשימושים פנימיים של העסק. בשורה התחתונה מכלול המטרות שלשמן נבנה התזרים באות כדי לשרת את פעילות העסק והצלחתו. עם זאת הדגשים משתנים ממטרה אחת לשניה.

עסקים מטבעם מנוהלים ברמת אי וודאות. גם אם רמת אי הוודאות משתנה מעסק לעסק, כולם סובלים מבעיה זו. לכן, על ניהול התזרים לבטא מקדמי שמרנות, כלומר לקחת בחשבון תרחיש פחות טוב בחיזוי העתיד. המשמעות המעשית של כך היא להכתיב תזרים קשוח יותר בצד ההוצאות ולצפות מצב בו לא כל ההכנסות יתקבלו במועדן ובמקרים מסוימים אף לא יתקבלו כלל.

 

יש לשתף את הבנקים בניהול תזרים המזומנים כדי למנוע הפתעות ואי נעימויות וכדי לנסות אתר פתרונות לקשיים תזרימיים מבעוד מועד ולא לצפות "לרגע האחרון", בגישה של "יהיה בסדר", "כשנגיע לגשר נחצה אותו" וכד'. גישה של שיתוף הבנק תסייע לרכוש את אמונו ואהדתו ולגרום מצב בו הבנק יתגייס לטובת סיוע ואיתור פתרונות למשברים תזרימיים.

בהצגת התזרים כלפי בנקים יש להציג גם את הצדדים החלשים של הצפי התזרימי ובכך לא להפתיע לרעה את הבנק וגם לרכוש את אמונו של הבנק בעצם העובדה שניתן ביטוי לתרחישים פחות טובים. יש לציין את הנחות התזרים ולהדגיש את מקדמי השמרנות שהונחו בתזרים. זאת גם אם לצרכים פנימיים, אנו מניחים כי התרחישים אופטימיים יותר.

תזרימים המוצגים בפני משקיעים פוטנציאליים צריכים להדגיש את תרומת ההשקעה לצמיחת הפעילות העסקית וע"י כך לשיפור תזרים המזומנים.

 

על הצגת התזרים בפני שותפים להיות שקופה ככל שניתן, שכן אין הדעת סובלת מצב בו שותף אחד לא יחשוף את האמת בפני שותפיו.

 

על תזרים המזומנים להתעדכן תכופות, רמת התכיפות משתנה מעסק לעסק, אך ככלל "שמירת היד על הדופק" היא כלל מפתח בהקשר זה. לעיתים עדכונים יומיומיים משנים את הצפי התזרימי מקצה לקצה, כך שלא ניתן לזנוח את ניהול התזרים ולעדכנו שלא בתכיפות הנדרשת.

 

אורי דהן  הוא מנכ"ל 'אורי דהן ושות' - יעוץ כלכלי ועסקי, השקעות וגיוס הון.
 

עמוד ראשי | אודות | מי אנחנו | הדגמה | צור קשר | קישורים | תקנון |

............................................................................................................................

............................................................................................................................

פתרונות עסקיים | פרסום באינטרנט | ניוזלטר